Zasady oceniania zachowania uczniów

 

§ 24. 1. Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej  z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

 

§ 25.1) Ocenianie zachowania ucznia odbywa się w ramach wewnątrzszkolnego oceniania zgodnie z obowiązującą skalą ocen.

2) Oceny zachowania są jawne dla ucznia i jego rodziców.

3) Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

4) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania wychowawca oddziału ustala biorąc pod uwagę:

- samoocenę ucznia;

- opinię o uczniu wyrażoną przez nauczycieli uczących w danej klasie;

- opinię klasy.

5) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności:

- nieobecne godziny usprawiedliwione;

- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

- dbałość o honor i tradycje szkoły;

- dbałość o piękno mowy ojczystej;

- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

- okazywanie szacunku innym osobom.

6) Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

7) O planowanej ocenie wychowawca powiadamia ucznia i rodzica  na miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

8) Roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania powinna uwzględniać postawę ucznia
w ciągu całego roku szkolnego.

9) Ustalona przez wychowawcę oddziału roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna.

 

§ 26. 1. ) Tryb ustalenia ocen z zachowania

Ocenę z zachowania ucznia ustala wychowawca klasy na ostatniej godzinie do dyspozycji  wychowawcy, nie później niż na trzy tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady  pedagogicznej uwzględniając kryteria:

- samoocenę ucznia,

- opinię uczniów wyrażających własne zdanie o zachowaniu kolegów,

- opinie nauczycieli i pracowników szkoły,

- informacje o zachowaniu ucznia poza szkołą,

- uwagi odnotowane w zeszycie uwag i spostrzeżeń,

- frekwencję,

- możliwości poprawy zachowania.

3) Wystawione oceny z zachowania powinny być szczegółowo uzasadnione przez wychowawcę.

4) Uzasadniając ocenę wychowawca uwzględnia adnotacje w dzienniku, zeszycie uwag, opinie nauczycieli uczących w danej klasie, opinie uczniów.
5) Na żądanie uczniów i ich rodziców wychowawca obowiązany jest przygotować pisemne uzasadnienie ustalonej oceny nieodpowiedniej.
6) Ustalone przez wychowawcę oceny z zachowania  wymagają zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.
7) Członkowie rady pedagogicznej mają wpływ na ocenę  z zachowania ucznia poprzez  zgłoszenie opinii do wychowawcy, ale decydujący wpływ na wystawioną ocenę ma wychowawca klasy.
8) Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:

a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z wyjątkiem ucznia, któremu ustalono roczną naganną ocenę z zachowania co najmniej dwa razy z rzędu w danej szkole.

9) Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej szkoły nie kończy szkoły.

10) W klasach I-III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania są ocenami opisowymi.

11) Przy ustalaniu oceny z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

12) Ocena z zachowania w klasach 1-3 jest oceną opisową uwzględniającą postępy w rozwoju emocjonalno-społecznym. Wyraża opinię o spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze, postawie wobec kolegów i innych osób oraz aktywności społecznej.

1) Kultura osobista:

Uczeń: a) kulturalnie zachowuje się w szkole i w miejscach publicznych; b) stara się panować nad emocjami (płacz, gniew, niepokój, agresja); c) jest koleżeński, grzeczny i uprzejmy; d) stosuje na co dzień formy grzecznościowe; e) dba o higienę osobistą oraz porządek w miejscu pracy; f) szanuje własność prywatną i społeczną

2) Stosunek do obowiązków szkolnych (obowiązkowość), uczeń:

 a) dotrzymuje umów i zobowiązań; b) jest punktualny; c) wkłada wysiłek w wykonywaną pracę; d) jest aktywny w czasie zajęć; e) pamięta o obowiązkach ucznia (prace domowe, przybory szkolne); f) pracuje na lekcjach we właściwym tempie, samodzielnie; g) doprowadza prace do końca.

 3) Relacje z rówieśnikami, uczeń: a) szanuje kolegów; b)chętnie udziela pomocy innym; c) troszczy się o zdrowie oraz bezpieczeństwo własne i kolegów; d) dokonuje samooceny i oceny zachowania innych; e) potrafi cieszyć się z sukcesów koleżanek i kolegów.

 4) Współdziałanie w grupie, uczeń: a) zgodnie bawi się w grupie; b) wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy; c) przewodniczy lub podporządkowuje się grupie.

5) Aktywność społeczna, uczeń: a) podejmuje oferowane zadania; b) pełni odpowiedzialnie powierzoną funkcję; c) chętnie wykonuje dodatkowe prace literackie, plastyczne, techniczne; d) bierze udział w konkursach oraz w zawodach sportowych na terenie szkoły,

13) Ustala się następującą skalę oceny rozwoju społeczno-emocjonalnego dla uczniów klas I-III.

a) bez zastrzeżeń 

  -uczeń przestrzega wszystkich ustalonych zasad regulaminu,

b) czasami budzi zastrzeżenia

- uczeń sporadycznie nie przestrzega wszystkich zasad regulaminu,

c)  często budzi zastrzeżenia, 

- uczeń często nie zachowuje się zgodnie z regulaminem,

d) stale budzi zastrzeżenia

- uczeń notorycznie nie przestrzega regulaminu.

 

14) Śródokresową, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną z zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej do klasy VIII, ustala się według następującej skali:

- wzorowe;

- bardzo dobre;

- dobre;

- poprawne;

- nieodpowiednie;

- naganne.

Dla  klas IV – VIII  szkoły podstawowej ustala się następujące kryteria wymagań  na poszczególne oceny z zachowania śródroczne, roczne i końcowe:

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie z poniżej przedstawionych warunków:

Stosunek do obowiązków szkolnych:

  • uczeń osiąga wyniki nauczania maksymalne w stosunku do swoich możliwości,
  • zawsze jest przygotowany do lekcji,
  • sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań, można na nim polegać,
  • bierze udział (jeżeli ma możliwości i predyspozycje) w konkursach, zawodach, imprezach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu,
  • pilnie uważa na lekcjach,
  • zawsze wzorowo wykonuje powierzone mu obowiązki,
  • nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez ważnego powodu,
  • nie ma żadnych godzin nieusprawiedliwionych,
  • ma nie więcej niż jedną uwagę w zeszycie uwag i pochwał,
  • ma nie więcej niż 3 spóźnienia w semestrze,
  •  bez zastrzeżeń przestrzega Regulaminu szkoły i nie łamie zapisów innych dokumentów wewnątrzszkolnych,

Kultura osobista:

  • nigdy nie używa wulgarnych słów, wykazuje wysoką kulturę słowa,
  • jest tolerancyjny, szanuje godność osobistą i z szacunkiem odnosi się do innych osób,
  • wzorowo zachowuje się na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą,
  • zawsze nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd,
  • dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.

Zachowania społeczne:

  • umie współżyć w zespole,
  • jest uczynny, chętnie pomaga innym,
  • dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
  • jest zaangażowany w życie klasy i szkoły,
  • szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
  • nie wykazuje przejawów agresji, przeciwstawia się i reaguje na wszelkie przejawy przemocy, agresji i brutalności,
  • dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  • zawsze wzorowo wykonuje powierzone mu obowiązki,
  • wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działalności na rzecz klasy, szkoły, środowiska lokalnego,
  • postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły.

Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:

  • w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu, godnie ją reprezentuje,
  • sam dostrzega i właściwie reaguje na własne błędy i potknięcia,
  • jest wzorem dla innych, nie ulega namowom, naciskom, potrafi bronić własnego zdania, nie daje się sprowokować,
  • rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych lub poprzez samokształcenie,
  • w stosunku do ucznia nie jest potrzebne zwracanie uwagi, sam dostrzega uchybienia
    i je eliminuje,
  • respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
  • nie ulega nałogom.

 

 

     b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń,  który spełnia  poniżej przedstawione  warunki:  

Stosunek do obowiązków szkolnych:

  • osiąga wyniki nauczania wysokie w stosunku do swoich możliwości,
  • zawsze jest przygotowany do lekcji,
  • wykonuje polecenia nauczyciela, podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań
    na prośbę nauczyciela,
  • angażuje się (jeżeli ma możliwości i predyspozycje) do udziału w konkursach, zawodach, imprezach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu,
  • pilnie uważa na lekcjach,
  • ma nie więcej niż jedną godzinę nieusprawiedliwioną,
  • nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez ważnego powodu,
  • może mieć nie więcej niż cztery spóźnienia w semestrze,
  • może mieć nie więcej niż trzy uwagi w zeszycie uwag,
  • przestrzega Regulaminu szkoły i nie łamie zapisów innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
  • aktywnie uczestniczy w realizacji projektu, wywiązuje się terminowo z podjętych działań.

Kultura osobista:

  • nie używa wulgarnych słów, stosuje zwroty grzecznościowe,
  • jest miły i uprzejmy we wszystkich kontaktach interpersonalnych,
  • zachowanie na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą nie budzi zastrzeżeń,
  • nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd zewnętrzny,
  • dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.

Zachowania społeczne:

  • umie współżyć w zespole,
  • jest uczynny, w razie potrzeby pomaga innym,
  • bardzo dobrze wykonuje powierzone mu obowiązki (np. dyżury, inne zobowiązania),
  • szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
  • nie wykazuje i przeciwstawia się przejawom przemocy i agresji.
  • angażuje się w życie klasy,
  • dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
  • dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
  • postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły.

Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:

  • zachowuje się bez zarzutu w szkole i poza nią,
  • nie ulega namowom, naciskom, potrafi bronić własnego zdania, nie daje się sprowokować,
  • właściwie reaguje na własne błędy i potknięcia,
  • zmotywowany przez nauczycieli rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
  • po zwróceniu uwagi natychmiast eliminuje uchybienia w swoim zachowaniu,
  • respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
  • nie ulega nałogom.

 

     c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń,  który spełnia  poniżej przedstawione  warunki:  

Stosunek do obowiązków szkolnych:

  • osiąga wyniki nauczania adekwatne w stosunku do swoich możliwości,
  • jest przygotowany do lekcji,
  • podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań na polecenie nauczyciela,
  • uważa na lekcjach,
  • wywiązuje się ze swoich obowiązków szkolnych,
  • ma  nie więcej niż pięć godzin nieusprawiedliwionych,
  • może mieć cztery do sześciu uwag w zeszycie uwag,
  • może pięciokrotnie w semestrze spóźnić się na lekcje,
  • przestrzega Regulaminu szkoły i nie łamie zapisów innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
  • wykonuje konkretne wskazane działania, reaguje na uwagi zespołu i opiekuna projektu.

Kultura osobista:

  • zachowuje się odpowiednio do sytuacji,
  • nie używa wulgarnych słów,
  • stosuje zwroty grzecznościowe,
  • nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd zewnętrzny,
  • dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.

Zachowania społeczne:

  • respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
  • zachowanie na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą nie budzi poważnych zastrzeżeń (nie wymaga interwencji pedagoga, dyrektora szkoły, uczeń nie otrzymuje nagan),
  • wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
  • angażuje się w życie klasy w wybrany przez siebie sposób lub na prośbę nauczyciela,
  • dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
  • dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne, nie naraża innych,
  • nie przejawia agresji słownej i fizycznej.
  • szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
  • dba o honor i tradycje szkoły.

Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:

  • jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń w szkole i poza nią,
  • systematycznie i odpowiednio motywowany rozwija swoje zainteresowania
    i uzdolnienia,
  • stosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty, a uchybienia ulegają poprawie po zwróceniu uwagi,
  • nie ulega nałogom.

 

 

     d) ocenę poprawną otrzymuje uczeń,  który spełnia poniżej przedstawione warunki:

Stosunek do obowiązków szkolnych:

  • uczy się na minimum swoich możliwości, nie wykorzystuje całego swojego potencjału,
  • motywowany nie podejmuje dodatkowych działań,
  • wykonuje polecenia nauczyciela,
  • zdarza mu się nie przygotować do lekcji (brak pracy domowej, itp.),
  • pozytywnie reaguje na uwagi nauczyciela,
  • posiada od siedmiu do dziewięciu uwag w zeszycie uwag i pochwał,
  • ma nie więcej niż osiem godzin nieusprawiedliwionych,
  • może mieć maksymalnie osiem spóźnień w semestrze,
  • zdarza mu się naruszyć zapisy Regulaminu szkoły i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
  • wypełnia swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu, zdarza mu się nie wywiązywać w terminie z przyjętych zadań.

Kultura osobista:

  • wykazuje elementarną kulturę osobistą,
  • nie używa wulgaryzmów,
  • czasami nie zmienia obuwia,
  • dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd, nosi odpowiedni strój szkolny.

Zachowania społeczne:

  • nie stosuje agresji słownej i fizycznej wobec otoczenia,
  • dba o bezpieczeństwo swoje, nie naraża innych,
  • szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
  • sporadycznie podejmuje działania społeczne, ale tylko na polecenie nauczyciela,
  • wykonuje powierzone mu obowiązki lub zobowiązania.

Zaangażowanie ucznia, poszanowanie i rozwój własnej osoby:

  • jest biernym uczestnikiem życia szkolnego,
  • uchybienia w zachowaniu ucznia nie wynikają ze złej woli i stosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty,
  • nie ulega nałogom.

 

     e) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń,  który spełnia poniżej przedstawione warunki:

Stosunek do obowiązków szkolnych:

  • uczy się wyraźnie poniżej swoich możliwości,
  • nie pracuje na lekcjach, często jest do nich nie przygotowany (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.),
  • nie reaguje właściwie na uwagi nauczyciela,
  • zdarza mu się nie wykonywać poleceń nauczyciela,
  • nie jest zainteresowany życiem klasy i szkoły,
  • zaniedbuje obowiązki (dyżury, inne zobowiązania),
  • ma powyżej dziesięciu spóźnień w semestrze,
  • ma do dziesięciu godzin nieusprawiedliwionych,
  • ma od dziesięciu do trzynastu uwag w zeszycie uwag,
  • często narusza zapisy Regulaminu szkoły i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
  • często zaniedbuje swoje obowiązki podczas realizacji projektu, odmawia współpracy, co utrudnia pracę zespołu.

Kultura osobista:

  • przejawia niewłaściwe zachowania wobec pracowników szkoły, kolegów, otoczenia,
  • używa wulgarnych słów,
  • często nie zmienia obuwia,
  • nie dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd,
  • nie nosi stosownego ubioru szkolnego.

Zachowania społeczne:

  • nie podejmuje żadnych działań społecznych nawet na polecenie nauczyciela,
  • w życiu klasy pełni rolę destrukcyjną,
  • zdarza mu się zakłócić przebieg lekcji lub uroczystości szkolnych (rozmowa, śmiech, komentarze, gesty itp.),
  • nie szanuje mienia własnego, kolegów, społecznego,
  • niszczy mienie innych osób i społeczne,
  • stosuje przemoc słowną i fizyczną wobec innych,
  • kłamie, oszukuje,
  • ma negatywny wpływ na innych,
  • celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych,
  • są na niego skargi spoza szkoły.

Zaangażowanie, własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:

  • nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę,
  • nie dba o własną godność osobistą,
  • brak u niego poczucia winy i skruchy,
  • często wymagana jest interwencja wychowawcy, nauczycieli, pedagoga (rozmowa, upomnienie, nagana), a środki zaradcze stosowane przez szkołę przynoszą jedynie krótkotrwałą poprawę,
  • stosuje szkodliwe używki.

 

      f) ocenę naganną otrzymuje uczeń,  który :  

Stosunek do obowiązków szkolnych:

  • uczy się wyraźnie poniżej swoich możliwości,
  • nie pracuje na lekcjach, nie przygotowuje się do zajęć szkolnych (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.),
  • jest nieobowiązkowy, niezdyscyplinowany,
  • nie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące jego wiedzy i zachowania,
  • ma powyżej dziesięciu spóźnień w semestrze,
  • bez pozwolenia wychodzi z sali lub ze szkoły w czasie zajęć szkolnych,
  • w ciągu semestru ma powyżej dziesięciu godzin nieusprawiedliwionych,
  • w semestrze ma powyżej trzynastu uwag w zeszycie uwag,
  • nie przestrzega Regulaminu szkoły i notorycznie łamie zapisy innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
  • pomimo upomnień nie uczestniczy w realizacji projektu.

Kultura osobista:

  • nie zachowuje podstawowych zasad kultury osobistej,
  • nagminnie używa wulgarnych słów i gestów,
  • demonstracyjnie reaguje na uwagi (odwraca się, odchodzi, zaprzecza, wyśmiewa się, dopuszcza się wyzywających gestów itp.),
  • nie zmienia obuwia,
  • wygląda nieestetycznie, ma niestosowny strój,
  • uczestnictwo w lekcjach i imprezach szkolnych ogranicza celowo do zakłócania ich przebiegu (gwizdy, komentarze, wyśmiewanie, postawa niezgodna z wymogami sytuacji) prowokuje innych przez dyskusje, dogadywanie, zaczepianie, pokazywanie niestosownych gestów itp.,

Zachowania społeczne:

  • celowo nie zachowuje się stosownie do sytuacji, jego zachowanie jest nie do przyjęcia dla otoczenia,
  • kłamie, oszukuje,
  • jest nieżyczliwy, niekoleżeński, złośliwy w stosunkach międzyludzkich,
  • jego zachowanie jest agresywne (przekleństwa, wyzwiska, zastraszanie, poniżanie godności innych, pobicie, bójki, kopanie, uszkodzenie ciała itp.),
  • komentuje wypowiedzi nauczyciela lub kolegów,
  • odmawia wykonania obowiązków na rzecz społeczności szkolnej,
  • destrukcyjnie wpływa na społeczność szkolną poprzez prowokowanie innych,
  • celowo niszczy mienie kolegów i społeczne (wyposażenie sal lekcyjnych, zieleni, pomocy naukowych, itp.),
  • są na niego skargi spoza szkoły,
  • swoim zachowaniem naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo,
  • demoralizuje innych przez swoje zachowanie oraz nakłania do nieodpowiednich zachowań,
  • wszedł w konflikt z prawem (kradzież, zniszczenie, rozboje, pobicia, włamania, wyłudzenia, cyberprzemoc),
  • przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje.

Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:

  • nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę,
  • brak u niego poczucia winy i skruchy,
  • nie dba o własne zdrowie i godność osobistą,
  • stosowane wobec ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów,
  • ulega nałogom.