Zasady oceniania zachowania uczniów
§ 24. 1. Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych, promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 25.1) Ocenianie zachowania ucznia odbywa się w ramach wewnątrzszkolnego oceniania zgodnie z obowiązującą skalą ocen.
2) Oceny zachowania są jawne dla ucznia i jego rodziców.
3) Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
4) Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania wychowawca oddziału ustala biorąc pod uwagę:
- samoocenę ucznia;
- opinię o uczniu wyrażoną przez nauczycieli uczących w danej klasie;
- opinię klasy.
5) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności:
- nieobecne godziny usprawiedliwione;
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
6) Uczniowi, który spełnia obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
7) O planowanej ocenie wychowawca powiadamia ucznia i rodzica na miesiąc przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
8) Roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania powinna uwzględniać postawę ucznia
w ciągu całego roku szkolnego.
9) Ustalona przez wychowawcę oddziału roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest ostateczna.
§ 26. 1. ) Tryb ustalenia ocen z zachowania
Ocenę z zachowania ucznia ustala wychowawca klasy na ostatniej godzinie do dyspozycji wychowawcy, nie później niż na trzy tygodnie przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej uwzględniając kryteria:
- samoocenę ucznia,
- opinię uczniów wyrażających własne zdanie o zachowaniu kolegów,
- opinie nauczycieli i pracowników szkoły,
- informacje o zachowaniu ucznia poza szkołą,
- uwagi odnotowane w zeszycie uwag i spostrzeżeń,
- frekwencję,
- możliwości poprawy zachowania.
3) Wystawione oceny z zachowania powinny być szczegółowo uzasadnione przez wychowawcę.
4) Uzasadniając ocenę wychowawca uwzględnia adnotacje w dzienniku, zeszycie uwag, opinie nauczycieli uczących w danej klasie, opinie uczniów.
5) Na żądanie uczniów i ich rodziców wychowawca obowiązany jest przygotować pisemne uzasadnienie ustalonej oceny nieodpowiedniej.
6) Ustalone przez wychowawcę oceny z zachowania wymagają zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.
7) Członkowie rady pedagogicznej mają wpływ na ocenę z zachowania ucznia poprzez zgłoszenie opinii do wychowawcy, ale decydujący wpływ na wystawioną ocenę ma wychowawca klasy.
8) Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z wyjątkiem ucznia, któremu ustalono roczną naganną ocenę z zachowania co najmniej dwa razy z rzędu w danej szkole.
9) Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej szkoły nie kończy szkoły.
10) W klasach I-III szkoły podstawowej semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania są ocenami opisowymi.
11) Przy ustalaniu oceny z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
12) Ocena z zachowania w klasach 1-3 jest oceną opisową uwzględniającą postępy w rozwoju emocjonalno-społecznym. Wyraża opinię o spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze, postawie wobec kolegów i innych osób oraz aktywności społecznej.
1) Kultura osobista:
Uczeń: a) kulturalnie zachowuje się w szkole i w miejscach publicznych; b) stara się panować nad emocjami (płacz, gniew, niepokój, agresja); c) jest koleżeński, grzeczny i uprzejmy; d) stosuje na co dzień formy grzecznościowe; e) dba o higienę osobistą oraz porządek w miejscu pracy; f) szanuje własność prywatną i społeczną
2) Stosunek do obowiązków szkolnych (obowiązkowość), uczeń:
a) dotrzymuje umów i zobowiązań; b) jest punktualny; c) wkłada wysiłek w wykonywaną pracę; d) jest aktywny w czasie zajęć; e) pamięta o obowiązkach ucznia (prace domowe, przybory szkolne); f) pracuje na lekcjach we właściwym tempie, samodzielnie; g) doprowadza prace do końca.
3) Relacje z rówieśnikami, uczeń: a) szanuje kolegów; b)chętnie udziela pomocy innym; c) troszczy się o zdrowie oraz bezpieczeństwo własne i kolegów; d) dokonuje samooceny i oceny zachowania innych; e) potrafi cieszyć się z sukcesów koleżanek i kolegów.
4) Współdziałanie w grupie, uczeń: a) zgodnie bawi się w grupie; b) wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy; c) przewodniczy lub podporządkowuje się grupie.
5) Aktywność społeczna, uczeń: a) podejmuje oferowane zadania; b) pełni odpowiedzialnie powierzoną funkcję; c) chętnie wykonuje dodatkowe prace literackie, plastyczne, techniczne; d) bierze udział w konkursach oraz w zawodach sportowych na terenie szkoły,
13) Ustala się następującą skalę oceny rozwoju społeczno-emocjonalnego dla uczniów klas I-III.
a) bez zastrzeżeń
-uczeń przestrzega wszystkich ustalonych zasad regulaminu,
b) czasami budzi zastrzeżenia
- uczeń sporadycznie nie przestrzega wszystkich zasad regulaminu,
c) często budzi zastrzeżenia,
- uczeń często nie zachowuje się zgodnie z regulaminem,
d) stale budzi zastrzeżenia
- uczeń notorycznie nie przestrzega regulaminu.
14) Śródokresową, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną z zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej do klasy VIII, ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
Dla klas IV – VIII szkoły podstawowej ustala się następujące kryteria wymagań na poszczególne oceny z zachowania śródroczne, roczne i końcowe:
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie z poniżej przedstawionych warunków:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
- uczeń osiąga wyniki nauczania maksymalne w stosunku do swoich możliwości,
- zawsze jest przygotowany do lekcji,
- sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań, można na nim polegać,
- bierze udział (jeżeli ma możliwości i predyspozycje) w konkursach, zawodach, imprezach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu,
- pilnie uważa na lekcjach,
- zawsze wzorowo wykonuje powierzone mu obowiązki,
- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez ważnego powodu,
- nie ma żadnych godzin nieusprawiedliwionych,
- ma nie więcej niż jedną uwagę w zeszycie uwag i pochwał,
- ma nie więcej niż 3 spóźnienia w semestrze,
- bez zastrzeżeń przestrzega Regulaminu szkoły i nie łamie zapisów innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
Kultura osobista:
- nigdy nie używa wulgarnych słów, wykazuje wysoką kulturę słowa,
- jest tolerancyjny, szanuje godność osobistą i z szacunkiem odnosi się do innych osób,
- wzorowo zachowuje się na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą,
- zawsze nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd,
- dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.
Zachowania społeczne:
- umie współżyć w zespole,
- jest uczynny, chętnie pomaga innym,
- dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
- jest zaangażowany w życie klasy i szkoły,
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- nie wykazuje przejawów agresji, przeciwstawia się i reaguje na wszelkie przejawy przemocy, agresji i brutalności,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- zawsze wzorowo wykonuje powierzone mu obowiązki,
- wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działalności na rzecz klasy, szkoły, środowiska lokalnego,
- postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły.
Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:
- w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu, godnie ją reprezentuje,
- sam dostrzega i właściwie reaguje na własne błędy i potknięcia,
- jest wzorem dla innych, nie ulega namowom, naciskom, potrafi bronić własnego zdania, nie daje się sprowokować,
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych lub poprzez samokształcenie,
- w stosunku do ucznia nie jest potrzebne zwracanie uwagi, sam dostrzega uchybienia
i je eliminuje, - respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
- nie ulega nałogom.
b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia poniżej przedstawione warunki:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
- osiąga wyniki nauczania wysokie w stosunku do swoich możliwości,
- zawsze jest przygotowany do lekcji,
- wykonuje polecenia nauczyciela, podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań
na prośbę nauczyciela, - angażuje się (jeżeli ma możliwości i predyspozycje) do udziału w konkursach, zawodach, imprezach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu,
- pilnie uważa na lekcjach,
- ma nie więcej niż jedną godzinę nieusprawiedliwioną,
- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez ważnego powodu,
- może mieć nie więcej niż cztery spóźnienia w semestrze,
- może mieć nie więcej niż trzy uwagi w zeszycie uwag,
- przestrzega Regulaminu szkoły i nie łamie zapisów innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- aktywnie uczestniczy w realizacji projektu, wywiązuje się terminowo z podjętych działań.
Kultura osobista:
- nie używa wulgarnych słów, stosuje zwroty grzecznościowe,
- jest miły i uprzejmy we wszystkich kontaktach interpersonalnych,
- zachowanie na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą nie budzi zastrzeżeń,
- nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd zewnętrzny,
- dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.
Zachowania społeczne:
- umie współżyć w zespole,
- jest uczynny, w razie potrzeby pomaga innym,
- bardzo dobrze wykonuje powierzone mu obowiązki (np. dyżury, inne zobowiązania),
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- nie wykazuje i przeciwstawia się przejawom przemocy i agresji.
- angażuje się w życie klasy,
- dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
- postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły.
Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:
- zachowuje się bez zarzutu w szkole i poza nią,
- nie ulega namowom, naciskom, potrafi bronić własnego zdania, nie daje się sprowokować,
- właściwie reaguje na własne błędy i potknięcia,
- zmotywowany przez nauczycieli rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
- po zwróceniu uwagi natychmiast eliminuje uchybienia w swoim zachowaniu,
- respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
- nie ulega nałogom.
c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia poniżej przedstawione warunki:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
- osiąga wyniki nauczania adekwatne w stosunku do swoich możliwości,
- jest przygotowany do lekcji,
- podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań na polecenie nauczyciela,
- uważa na lekcjach,
- wywiązuje się ze swoich obowiązków szkolnych,
- ma nie więcej niż pięć godzin nieusprawiedliwionych,
- może mieć cztery do sześciu uwag w zeszycie uwag,
- może pięciokrotnie w semestrze spóźnić się na lekcje,
- przestrzega Regulaminu szkoły i nie łamie zapisów innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- wykonuje konkretne wskazane działania, reaguje na uwagi zespołu i opiekuna projektu.
Kultura osobista:
- zachowuje się odpowiednio do sytuacji,
- nie używa wulgarnych słów,
- stosuje zwroty grzecznościowe,
- nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd zewnętrzny,
- dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.
Zachowania społeczne:
- respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
- zachowanie na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą nie budzi poważnych zastrzeżeń (nie wymaga interwencji pedagoga, dyrektora szkoły, uczeń nie otrzymuje nagan),
- wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
- angażuje się w życie klasy w wybrany przez siebie sposób lub na prośbę nauczyciela,
- dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne, nie naraża innych,
- nie przejawia agresji słownej i fizycznej.
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- dba o honor i tradycje szkoły.
Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:
- jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń w szkole i poza nią,
- systematycznie i odpowiednio motywowany rozwija swoje zainteresowania
i uzdolnienia, - stosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty, a uchybienia ulegają poprawie po zwróceniu uwagi,
- nie ulega nałogom.
d) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który spełnia poniżej przedstawione warunki:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
- uczy się na minimum swoich możliwości, nie wykorzystuje całego swojego potencjału,
- motywowany nie podejmuje dodatkowych działań,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- zdarza mu się nie przygotować do lekcji (brak pracy domowej, itp.),
- pozytywnie reaguje na uwagi nauczyciela,
- posiada od siedmiu do dziewięciu uwag w zeszycie uwag i pochwał,
- ma nie więcej niż osiem godzin nieusprawiedliwionych,
- może mieć maksymalnie osiem spóźnień w semestrze,
- zdarza mu się naruszyć zapisy Regulaminu szkoły i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- wypełnia swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu, zdarza mu się nie wywiązywać w terminie z przyjętych zadań.
Kultura osobista:
- wykazuje elementarną kulturę osobistą,
- nie używa wulgaryzmów,
- czasami nie zmienia obuwia,
- dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd, nosi odpowiedni strój szkolny.
Zachowania społeczne:
- nie stosuje agresji słownej i fizycznej wobec otoczenia,
- dba o bezpieczeństwo swoje, nie naraża innych,
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- sporadycznie podejmuje działania społeczne, ale tylko na polecenie nauczyciela,
- wykonuje powierzone mu obowiązki lub zobowiązania.
Zaangażowanie ucznia, poszanowanie i rozwój własnej osoby:
- jest biernym uczestnikiem życia szkolnego,
- uchybienia w zachowaniu ucznia nie wynikają ze złej woli i stosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty,
- nie ulega nałogom.
e) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnia poniżej przedstawione warunki:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
- uczy się wyraźnie poniżej swoich możliwości,
- nie pracuje na lekcjach, często jest do nich nie przygotowany (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.),
- nie reaguje właściwie na uwagi nauczyciela,
- zdarza mu się nie wykonywać poleceń nauczyciela,
- nie jest zainteresowany życiem klasy i szkoły,
- zaniedbuje obowiązki (dyżury, inne zobowiązania),
- ma powyżej dziesięciu spóźnień w semestrze,
- ma do dziesięciu godzin nieusprawiedliwionych,
- ma od dziesięciu do trzynastu uwag w zeszycie uwag,
- często narusza zapisy Regulaminu szkoły i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- często zaniedbuje swoje obowiązki podczas realizacji projektu, odmawia współpracy, co utrudnia pracę zespołu.
Kultura osobista:
- przejawia niewłaściwe zachowania wobec pracowników szkoły, kolegów, otoczenia,
- używa wulgarnych słów,
- często nie zmienia obuwia,
- nie dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd,
- nie nosi stosownego ubioru szkolnego.
Zachowania społeczne:
- nie podejmuje żadnych działań społecznych nawet na polecenie nauczyciela,
- w życiu klasy pełni rolę destrukcyjną,
- zdarza mu się zakłócić przebieg lekcji lub uroczystości szkolnych (rozmowa, śmiech, komentarze, gesty itp.),
- nie szanuje mienia własnego, kolegów, społecznego,
- niszczy mienie innych osób i społeczne,
- stosuje przemoc słowną i fizyczną wobec innych,
- kłamie, oszukuje,
- ma negatywny wpływ na innych,
- celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych,
- są na niego skargi spoza szkoły.
Zaangażowanie, własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:
- nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę,
- nie dba o własną godność osobistą,
- brak u niego poczucia winy i skruchy,
- często wymagana jest interwencja wychowawcy, nauczycieli, pedagoga (rozmowa, upomnienie, nagana), a środki zaradcze stosowane przez szkołę przynoszą jedynie krótkotrwałą poprawę,
- stosuje szkodliwe używki.
f) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który :
Stosunek do obowiązków szkolnych:
- uczy się wyraźnie poniżej swoich możliwości,
- nie pracuje na lekcjach, nie przygotowuje się do zajęć szkolnych (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.),
- jest nieobowiązkowy, niezdyscyplinowany,
- nie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące jego wiedzy i zachowania,
- ma powyżej dziesięciu spóźnień w semestrze,
- bez pozwolenia wychodzi z sali lub ze szkoły w czasie zajęć szkolnych,
- w ciągu semestru ma powyżej dziesięciu godzin nieusprawiedliwionych,
- w semestrze ma powyżej trzynastu uwag w zeszycie uwag,
- nie przestrzega Regulaminu szkoły i notorycznie łamie zapisy innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- pomimo upomnień nie uczestniczy w realizacji projektu.
Kultura osobista:
- nie zachowuje podstawowych zasad kultury osobistej,
- nagminnie używa wulgarnych słów i gestów,
- demonstracyjnie reaguje na uwagi (odwraca się, odchodzi, zaprzecza, wyśmiewa się, dopuszcza się wyzywających gestów itp.),
- nie zmienia obuwia,
- wygląda nieestetycznie, ma niestosowny strój,
- uczestnictwo w lekcjach i imprezach szkolnych ogranicza celowo do zakłócania ich przebiegu (gwizdy, komentarze, wyśmiewanie, postawa niezgodna z wymogami sytuacji) prowokuje innych przez dyskusje, dogadywanie, zaczepianie, pokazywanie niestosownych gestów itp.,
Zachowania społeczne:
- celowo nie zachowuje się stosownie do sytuacji, jego zachowanie jest nie do przyjęcia dla otoczenia,
- kłamie, oszukuje,
- jest nieżyczliwy, niekoleżeński, złośliwy w stosunkach międzyludzkich,
- jego zachowanie jest agresywne (przekleństwa, wyzwiska, zastraszanie, poniżanie godności innych, pobicie, bójki, kopanie, uszkodzenie ciała itp.),
- komentuje wypowiedzi nauczyciela lub kolegów,
- odmawia wykonania obowiązków na rzecz społeczności szkolnej,
- destrukcyjnie wpływa na społeczność szkolną poprzez prowokowanie innych,
- celowo niszczy mienie kolegów i społeczne (wyposażenie sal lekcyjnych, zieleni, pomocy naukowych, itp.),
- są na niego skargi spoza szkoły,
- swoim zachowaniem naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo,
- demoralizuje innych przez swoje zachowanie oraz nakłania do nieodpowiednich zachowań,
- wszedł w konflikt z prawem (kradzież, zniszczenie, rozboje, pobicia, włamania, wyłudzenia, cyberprzemoc),
- przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje.
Zaangażowanie ucznia we własny rozwój, poszanowanie swojej osoby:
- nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę,
- brak u niego poczucia winy i skruchy,
- nie dba o własne zdrowie i godność osobistą,
- stosowane wobec ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów,
- ulega nałogom.